Fysioterapeuttinen valmennus: hauskaa, innostavaa ja kehittävää!

Saimme mahdollisuuden haastatella aktiivista Kuntokamarilaistamme, Mennaa, hänen kokemuksistaan fysioterapeuttisesta valmennuksesta.

Millainen sinun liikkumistaustasi on?

Fysioterapeuttinen valmennus on yksilöllistä

“Liikuntaharrastuksista ratsastusta olen harrastanut lapsesta saakka. jumpissa olen käynyt pidemmän aikaa. Lenkkeilen, liikun luonnossa ja pyöräilen. Pikkulapsiarjessakaan ei paljoa laakereilla lepäillä, joten hyötyliikunta on myös oleellinen osa liikkumisesta. Kuntosaliharrastuksen aloitin Fysiopulssin Kuntokamarilla kaksi vuotta sitten, kun salilla järjestettiin avoimet ovet Kuntokamarin 1 v juhlien yhteydessä. Sitä ennen kuntosalilla käyntejä oli ollut ehkä 4 x vuodessa, nykyään salilla tulee treenattua keskimäärin 4 kertaa viikossa. Siitä on siis tullut elämäntapa, jota ilman ei haluaisi enää olla.”

Miksi hakeuduit fysioterapeuttiseen valmennukseen?

“Minulle tärkeintä on haastaa itseä kehittymään ja pysymään hyvässä kunnossa, ei niinkään muiden kanssa kilpailu. Arvostan ikäihmisiä, jotka pitävät itsensä liikkeessä ja urheilevat vielä korkeallakin iällä. Siinä on tavoitetta itsellekin, pysyä hyvässä vireessä koko elämänkaaren. Liikunnan tuoma hyvä olo auttaa jaksamaan paremmin arjen kiireissä ja tuo kokonaisvaltaista hyvinvointia. Valmennuksen aloittamiseen isoin motivaattori oli varmastikin kehittymisen halu. Ajattelen, että jos itsekseen vain huhkii tutuilla kaavoilla, sitä helposti sokaistuu omaan tekemiseen. Itsekseen treenaillessa tulee helposti tehtyä saman tyyppisiä liikkeitä tutuilla painoilla. Lihas tottuu nopeasti liikkeeseen ja rasitustasoon, joten treenejä ja niiden intensiteettiä tulee säätää, mikäli haluaa, että kehitys tapahtuu.”

Miten fysioterapeuttinen valmennus alkoi sinun kohdallasi? Kuinka kauan olet valmennuksessa ollut?

“Aloitin fysioterapeuttisen valmennuksen tämän vuoden keväällä. Valmennus alkoi kehon liikkuvuus- ja liikehallintatesteillä. Se oli ikään kuin katsastustilanne, missä kartoitettiin kehon huollontarvetta ja toimenpiteitä vaativia kohtia. Tässä ”katsastuksessa” kävi ilmi esimerkiksi, että käytän toisen jalan lihaksia enemmän verrattuna toiseen puoleen. Lisäksi tuli ilmi, että pohkeille saisi lisätä treeniä, mihin en aiemmin ollut kiinnittänyt mitään huomiota.

Valmentajani lähti suunnittelemaan minulle sopivaa treeniohjelmaa liikkuvuusmittausten ja toiveideni mukaisesti. Valmennusohjelmassa kaikki lihakset pääsevät töihin kokonaisvaltaisesti ja herätellään myös syviä lihaksia, joita ei aiemmin ollut tullut riittävästi aktivoitua. Uusi treeniohjelma käytiin yhdessä läpi salilla ohjattuna. Valmennusohjelmasta sain myös kirjallisena ohjeet, josta voin tarkistaa mihin asioihin eri liikkeissä tulee kiinnittää huomiota.  Tärkeintä on, että liikkeet tehdään oikein.”

Miten olette valmennusta toteuttaneet käytännössä?

Fysioterapeutti haastamassa liikettä

Fysioterapeutti haastamassa liikettä

“Valmennuksia on ollut kuukauden välein. Jokaisella valmennuskerralla käydään läpi kuulumiset, kehitys ja toiveet seuraavaan ohjelmaan. Olen antanut valmentajalleni melko vapaat kädet, omana toiveena kokonaisvaltaista hyvinvointia keholle. Useissa liikkeissä yhdistyy koordinaatio, tasapaino ja voimaharjoittelu. Uskomattoman pienetkin liikkeet voivat olla hyvin tehokkaita, kun niitä tehdään oikein. Kun syvemmätkin lihakset saadaan mukaan suoritukseen, pystyvät myös isommat lihasryhmät aiempaa kovempiin suorituksiin.”

Mikä on valmennuksessa ollut tähän asti parasta?

“Into ja motivaatio treenaamiseen nousee ja säilyy, kun valmennuksia on riittävin väliajoin, sekä kehityksen huomaa tapahtuvan. Valmentaja on huomannut heikkouteni ja niitä on määrätietoisesti lähdetty kehittämään. On herätelty syviä lihaksia horroksesta ja lisätty treeniä niille lihaksille, jotka ovat aiemmin saattaneet päästä liian helpolla. Tämä on erittäin tervetullutta sparrausta. Valmennus on ollut hauskaa, innostavaa ja kehittävää. Jotkut uudet liikkeet tuntuvat alkuun, että “apua mitenhän tuosta selvitään”, mutta kummasti harjoitteet alkavat vain sujua, kun aktiivisesti tekee toistoja. Haluan kehittää itseäni aktiivisesti myös tulevaisuudessa ja pitää itseni hyvässä kunnossa.”

Suosittelisitko muille ja jos niin, niin millaisille ihmisille fysioterapeuttista valmennusta?

“Ihan kaikille, jotka haluavat pitää itsestään huolta ja kaipaavat lisäboostia omaan tekemiseen. Tämä on erityisen hyvä juttu, jos tuntuu, että oma kuntoilutilanne junnaa paikoillaan. Lisäksi rohkaisisin sellaisia tarttumaan salin oven kahvaan, vaikka eivät sitä ikinä ennen olisikaan avanneet. Fysioterapeuttisen valmennuksen avulla saat satavarmasti itsellesi juuri sopivan haastavan treenin. Tärkeänä pidän myös sitä, että Fysiopulssissa kaikki työntekijät ovat koulutettuja fysioterapeutteja, niin liikkeet tulee varmasti tehtyä oikein. Valmentajien vankka tietotaito ohjaa tekemään harjoitukset niin, että kykenemme harjoittamaan juuri oikeita lihasryhmiä, jotka sitä kaipaavaat.”

Mennan terveiset

Kohti elämänmittaista liikkumista

Kohti elämänmittaista liikkumista

“Tavoitteena ei ole olla paras versio itsestään, riittävän hyväkin kelpuutetaan. Pitää olla armollinen ja kuunnella kehoaan. On kuitenkin erittäin hyvä välillä säikäyttää lihaksensa kunnolla töihin ja pitää kuntoa yllö. Kunnon kohotus ei tapahdu viikossa, vaan se vaatii jatkuvaa työtä. Tee parempia valintoja tietoitsesti, pian sitä huomaakin, että siitä on tullut elämäntapa mistä haluaa pitää kiinni. Fysioterapeuttinen valmennus  on yksi konkreettisempi valinta!”