» Palvelut » Erikoisfysioterapia » Purentaelinten fysioterapia (TMD)

Purentaelinten fysioterapia (TMD)

Purentaelimistö koostuu leukaluista nivelineen, hampaistosta, puremalihaksista sekä huulista, kielestä ja poskista. Lisäksi hyvin läheisesti purentaelinten toimintaan liittyy kaularangan ja hartian asento ja toiminta. Purentahäiriöiden (temporomandibular disorder, TMD) oireita ovat mm. leukanivelten, hampaiden ja purentalihasten kivut, kasvojen ja pään säryt, puruarkuus, hampaiden narskuttelu tai tiukka yhteen pureminen (bruksismi) ja leukanivelen äänet. Purentaelimen toimintahäiriölle altistavia tekijöitä ovat mm. purentavirheet, hampaiden narskuttelu (bruksismi), stressi, reumasairaudet, pään ja niskan vammat ja iskut sekä ryhtivirheet.

Fysioterapiassa pyritään kartoittamaan, ei pelkästään oiretta, vaan ennen kaikkea sen syytä. Löydösten perusteella suunnitellaan fysioterapian eteneminen. Fysioterapia voi sisältää manuaalisia käsittelyjä kivunlievitykseen, lihasrentoutukseen ja nivelten mobilisoimiseen mutta vielä tärkeämpää on löytää oikeat ”lääkeliikkeet” joilla voidaan korjata ongelman syytä. Fysioterapiaharjoitteet sisältävät sekä purentaelinten- että koko rangan asennonhallintaa, liikkuvuutta ja voimaa lisääviä liikkeitä, rentoutus- ja kotiharjoitusohjausta sekä harjoittelun etenemisen seuraamista.

Purentaelinten fysioterapia (TMD)

”Purentaelinten fysioterapiassa harvoin, jos ollenkaan keskitytään pelkästään purentaelimistöön ja sen toimintaan. Käytäntö on osoittanut, että suurimmalla osalla esim. yöpurijoista, on jonkinasteisia toimintahäiriöitä / - ongelmia hartian ja niskan alueella muutoinkin. Erityisesti ryhtivirheet (päätetyöasennot!!) vaikuttavat kaularangan asennon ja kaularankaa tukevien lihasten kautta leukanivelen asentoon sekä sen toimintaan. Onko yöpurenta syy vai oire jostain muusta? Oire stressistä? Oire kehon pahoinvoinnista? Oire kehon huonosta hapetuksesta? Oire heikosta asennosta, heikosta liikkuvuudesta, jopa hengittämisestä? Ja kyllä, usein purentaelinongelmissa paneudutaan koko kehon liikkuvuuteen, asentoon ja hengitystekniikkaan.” (ft Mervi Parttimaa)

Fysiopulssissta purentaelinten fysioterapiaan on perehtynyt Mervi Parttimaa.

Lymfaterapia (Vodder)
PhysioTouch hoito
Purentaelinten fysioterapia

» Palvelut » Erikoisfysioterapia » Purentaelinten fysioterapia (TMD)

26.06.2020

Fysiopulssi palvelee koko kesän!

Varaa aikasi kotisivun nettiajanvarauksesta tai soittamalla 0503222491

22.05.2020

Kuntokamarin asiakaspalvelu avautuu jälleen kesäkuussa!

Tule tutustumaan Fysiopulssin Kuntokamarille - ILMAISEKSI asiakaspalveluaikoina!

Asiakaspalveluajat kesä - heinäkuu: Ma ja ke klo 9 - 10 ja to klo 16 - 17.

Asiakaspalveluaikoina laiteohjausta ja rannekeaktivoinnit. TERVETULOA!

22.05.2020

VEIKÖ KORONA KUNTOSI? KÄYNNISTYSVAIKEUKSIA?

Aloita kuntosaliharjoittelu fysioterapettisella yksilöohjauksella tai ohjleman päivityksellä.

Kesä- ja heinäkuulle varatut ohjaukset ja päivitykset nyt -50%

Yksilöllinen ohjaus 35e (norm. 79e), Ohjelman päivitys 27,50e (norm. 55e).

Varaa aikasi Fysiopulssista 050 3222491.

07.04.2020

Kuntokamarin ryhmät ovat tauolla TOISTAISEKSI!

Palvelemme edelleen yksilöasiakkaita fysioterapian ja kuntoutuksen tarpeessa Fysiopulssissa, kotikäynneillä ja etäfysioterapiana.

18.03.2020

Palvelemme fysioterapia- ja hierontapalveluissa edelleen!

Kuntosalillamme on korotettu hygieniataso ja se on avoinna vastuullisille käyttäjille.

70 vuotiaille ja sitä vanhemmille Kuntokamarin jäsenille lisäämme rannekkeisiin automaattisesti +1kk käyttöaikaa tässävaiheessa heidän jouduttuaan viranomaismääräyksien johdosta eristyksiin. Näistä pyritään tiedottamaan ko.jäseniä henkilökohtaisesti lähiaikoina.

Tulethan terveenä niin yksilöhoitoihin kuin kuntosalillekin.

Seuraamme viranomaisohjeita jatkuvasti ja toimimme niiden mukaan.