Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia (TULE)

Fysioterapian lähtökohtana on useimmiten asiakkaan (aikuiset ja lapset) kokema liikkumisen / toimintakyvyn haitta tai ongelma esimerkiksi olkapää- tai selkäkipu. Fysioterapian perustana on aina asiakkaan tilanteen fysioterapeuttinen tutkiminen, jonka perusteella fysioterapeutti suunnittelee asiakkaan kanssa hänen fysioterapiansa ja valitsee tarvittavat menetelmät kuntoutumisen tueksi.

Fysioterapian menetelmistä tärkein on terapeuttinen harjoittelu. Terapeuttinen harjoittelu ei ole ns. yleisliikuntaa, vaan fysioterapeuttisi valitsee sinulle alkututkimisen perusteella juuri sinulle sovitetut ns. liikelääkkeet. Usein harjoitteissa edetään vähän kerrallaan kohti tavoitetta esimerkiksi kivuton olkapään liike. Harjoitteiden tarkoituksena voi olla lisätä liikkuvuutta, voimaa ja kestävyyttä mutta myös korjata asentoa, antaa tukea, korjata liikerataa ja ennen kaikkea liiketekniikkaa. Muita fysioterapian menetelmiä voivat olla mm. manuaalinen (pehmytkudos-, nivel- ja nikamakäsittelyt) ja fysikaalinen terapia (sähkökipu/-ärsytyshoidot, ultraääni, Physiotouch) sekä apuvälinepalvelut (esim. ergonomia- tai apuvälinesuositukset). Fysioterapiaan sisältyy tarvittaessa ja asiakkaan luvalla myös yhteistyö lääkärin kanssa ja / tai kirjallinen palaute.

Fysioterapiaan tullaan yleensä lääkärin lähetteellä, jolloin lääkäri on määritellyt diagnoosin. Fysioterapiaan voi kuitenkin tulla myös ilman lähetettä!

Fysiopulssissa kaikki työntekijät osallistuvat useita kertoja vuodessa eri koulutuksiin hankkien uusinta tutkittua tietoa ja taitoja eri fysioterapian menetelmien aloilta. Koulutuksistamme ja erikoisosaamisestamme löydät lisätietoja henkilökunnan esittelystä.

Linkkivinkit:

Kinetic Control – laatua liikkeeseen!

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia