Purentaelinten fysioterapia (TMD)

Purentaelimistö koostuu leukaluista nivelineen, hampaistosta, puremalihaksista sekä huulista, kielestä ja poskista. Lisäksi hyvin läheisesti purentaelinten toimintaan liittyy kaularangan ja hartian asento ja toiminta. Purentahäiriöiden (temporomandibular disorder, TMD) oireita ovat mm. leukanivelten, hampaiden ja purentalihasten kivut, kasvojen ja pään säryt, puruarkuus, hampaiden narskuttelu tai tiukka yhteen pureminen (bruksismi) ja leukanivelen äänet. Purentaelimen toimintahäiriölle altistavia tekijöitä ovat mm. purentavirheet, hampaiden narskuttelu (bruksismi), stressi, reumasairaudet, pään ja niskan vammat ja iskut sekä ryhtivirheet.

Fysioterapiassa pyritään kartoittamaan, ei pelkästään oiretta, vaan ennen kaikkea sen syytä. Löydösten perusteella suunnitellaan fysioterapian eteneminen. Fysioterapia voi sisältää manuaalisia käsittelyjä kivunlievitykseen, lihasrentoutukseen ja nivelten mobilisoimiseen mutta vielä tärkeämpää on löytää oikeat ”lääkeliikkeet” joilla voidaan korjata ongelman syytä. Harjoitteet sisältävät sekä purentaelinten- että koko rangan asennonhallintaa, liikkuvuutta ja voimaa lisääviä liikkeitä, rentoutus- ja kotiharjoitusohjausta sekä harjoittelun etenemisen seuraamista.

Purentaelinten fysioterapia (TMD)

” TMD fysioterapiassa harvoin, jos ollenkaan keskitytään pelkästään purentaelimistöön ja sen toimintaan. Käytäntö on osoittanut, että suurimmalla osalla esim. yöpurijoista, on jonkinasteisia toimintahäiriöitä / - ongelmia hartian ja niskan alueella muutoinkin. Erityisesti ryhtivirheet (päätetyöasennot!!) vaikuttavat kaularangan asennon ja kaularankaa tukevien lihasten kautta leukanivelen asentoon sekä sen toimintaan. Onko yöpurenta syy vai oire jostain muusta? Oire stressistä? Oire kehon pahoinvoinnista? Oire kehon huonosta hapetuksesta? Oire heikosta asennosta, heikosta liikkuvuudesta, jopa hengittämisestä? Ja kyllä, usein purentaelinongelmissa paneudutaan koko kehon liikkuvuuteen, asentoon ja hengitystekniikkaan.” (ft Mervi Parttimaa)

Fysiopulssissta purentaelinten fysioterapiaan on perehtynyt Mervi Parttimaa.

08.02.2019

Kamariryhmä alkaa to 14.2.19 klo 17 - 18! Kamariryhmä on fysioterapeutin ohjaama kuntosaliryhmä, joka sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille sekä harjoittelijoille, jotka kaipaavat vaihtelua kuntosalitreeniin. Kyseessä on viikoittain torstaisin pyörivä ryhmäharjoittelu, johon ilmoittautuminen tapahtuu www.fysiopulssi.fi -> ryhmät sivujen kautta. Hinta: Jo aktiivisille Kuntokamarilaisille 5e, muille 10e. Tervetuloa mukaan; joko viikoittain tai silloin tällöin!

08.02.2019

Kuntokamarilla myös perjantai 15.2. on ystävänpäivä... Kuntosalin avoimet ovet klo 10 - 19! Sinä Kuntokamarilainen: Tuo ystäväsi aktivoimaan ranneke - saat itse 1kk ilmaista lisätreeniaikaa! (Koskee 6kk/12kk rannekkeita. Tarjous voimassa vain pe 15.2.19). Uusille 6kk/12kk rannekkeen aktivoijille + 1kk treeniaikaa kaupanpäälle (tarjous voimassa 15. - 28.2.19).

Tervetuloa tutustumaan, aktivoitumaan ja treenaamaan!

01.02.2019

Huomio Pilatesryhmäläiset! Ilmoittautumisista ei tällä hetkellä tule ollenkaan vahvistusta sähköpostiin ohjelmistovirheen vuoksi. Asiaa selvitellään. Ilmoittautuminen on kuitenkin tapahtunut onnistuneesti ja kuittaantuu, kun ruudussa lukee Kiitos! Ilmoittaututumisesi onnistui!

21.01.2019

PhysioPilates jatkossa maanantaina klo 18.00!!!

09.01.2019

HALUATKO AKTIVOIDA KUNTOKAMARIRANNEKKEEN TAI LADATA LISÄÄ AIKAA?

Nämä onnistuvat parhaiten Kuntokamarilla fysioterapeutin päivystysaikoina