Purentaelinten fysioterapia (TMD)

Purentaelimistö koostuu leukaluista nivelineen, hampaistosta, puremalihaksista sekä huulista, kielestä ja poskista. Lisäksi hyvin läheisesti purentaelinten toimintaan liittyy kaularangan ja hartian asento ja toiminta. Purentahäiriöiden (temporomandibular disorder, TMD) oireita ovat mm. leukanivelten, hampaiden ja purentalihasten kivut, kasvojen ja pään säryt, puruarkuus, hampaiden narskuttelu tai tiukka yhteen pureminen (bruksismi) ja leukanivelen äänet. Purentaelimen toimintahäiriölle altistavia tekijöitä ovat mm. purentavirheet, hampaiden narskuttelu (bruksismi), stressi, reumasairaudet, pään ja niskan vammat ja iskut sekä ryhtivirheet.

Fysioterapiassa pyritään kartoittamaan, ei pelkästään oiretta, vaan ennen kaikkea sen syytä. Löydösten perusteella suunnitellaan fysioterapian eteneminen. Fysioterapia voi sisältää manuaalisia käsittelyjä kivunlievitykseen, lihasrentoutukseen ja nivelten mobilisoimiseen mutta vielä tärkeämpää on löytää oikeat ”lääkeliikkeet” joilla voidaan korjata ongelman syytä. Harjoitteet sisältävät sekä purentaelinten- että koko rangan asennonhallintaa, liikkuvuutta ja voimaa lisääviä liikkeitä, rentoutus- ja kotiharjoitusohjausta sekä harjoittelun etenemisen seuraamista.

Purentaelinten fysioterapia (TMD)

” TMD fysioterapiassa harvoin, jos ollenkaan keskitytään pelkästään purentaelimistöön ja sen toimintaan. Käytäntö on osoittanut, että suurimmalla osalla esim. yöpurijoista, on jonkinasteisia toimintahäiriöitä / - ongelmia hartian ja niskan alueella muutoinkin. Erityisesti ryhtivirheet (päätetyöasennot!!) vaikuttavat kaularangan asennon ja kaularankaa tukevien lihasten kautta leukanivelen asentoon sekä sen toimintaan. Onko yöpurenta syy vai oire jostain muusta? Oire stressistä? Oire kehon pahoinvoinnista? Oire kehon huonosta hapetuksesta? Oire heikosta asennosta, heikosta liikkuvuudesta, jopa hengittämisestä? Ja kyllä, usein purentaelinongelmissa paneudutaan koko kehon liikkuvuuteen, asentoon ja hengitystekniikkaan.” (ft Mervi Parttimaa)

Fysiopulssissta purentaelinten fysioterapiaan on perehtynyt Mervi Parttimaa.

21.06.2018

Perjantaina 22.6. Fysiopulssi suljettu - Hyvää juhannusta! Palvelemme jälleen ma 25.6. klo 8 alkaen.

HIERONTAPASSI

Tiesithän Fysiopulssin hierontapassista? Hierontapassilla 10. kerta ILMAINEN!

Tarjous voimassa vain henkilökohtaisella passikortilla. Ei voi yhdistää lahjakortteihin eikä fysioterapiaan.

19.06.2018

PhysioPilatekset kesätauolla! Syksyn aloituksesta tiedotamme myöhemmin! Makoisaa kesää!

19.06.2018

Palvelemme koko kesän! Nappaa oma aikasi - Tervetuloa!